Skútr začátečníci (Arugam Bay, Kudumbigala)

Srí Lanka

Na začátku Arugam Bay nás odchytl chlapík na motorce, jestli jsme “Simon and Tereza from Czech Republic”. Trochu vyděšeně jsme přikývli a nechali se vést. Naštěstí to byl jen majitel našeho ubytování na následujících 6 nocí. Asi jsou Češi poznat už z dálky. Večer jsme po celém dni padli únavou, a tak jsme si hotel pořádně prohlédli až následující ráno.

Putovní WiFi
Ubytování v “ABay”

Ráno jsme si pořádně přispali, jelikož to byl první den, kdy jsme konečně nemuseli vstávat podle budíku. V podobném duchu se nesl i zbytek dne, kdy jsme pouze prošli hlavní třídu a pláž. Zde je několik postřehů:

• Celé město se snaží působit jako dokonalé chill místo, které by se vyjímalo na každé instagramové zdi
  • Tabule před místními podniky křičí hesla, co jsou právě in, například jóga, hummus, avokádo toast, zdravé bowls, nana cream, homemade, vegan
  • Mimo to je nabídka hodně přizpůsobena evropské kuchyni, najdete zde hamburgery, pizzu, těstoviny i schnitzel
  • Ceny pro nás byly velkým šokem, srí-lanské jídlo je zde trojnásobně dražší než ve vedlejším městě a o evropských pokrmech a drincích ani nemluvě, často srovnatelné nebo i dražší než v Česku
  • Nepoměr cen, jedna lepší večeře vás vyjde stejně jako půjčení skútru s plnou nádrží či půjčení dvou surfů na celý den

Každopádně člověk toto místo nemůže brát jako pravou Srí Lanku, ale jako turistickou oblast přizpůsobenou potřebám Evropanů. Když tohle člověk přijme, dokáže si Arugam Bay se vším všudy užít.

Následující den jsme se rozhodli, že poprvé (nejen na Srí Lance, ale i v životě) vyzkoušíme skútr. Řízení skútru není žádná věda, a tak po důrazném připomenutí, že se řídí na levé straně, jsme se plynuje zařadili do rušného provozu. Po pár kilometrech jsme pochytili místní zvyklosti, například, že blinkr je jen na okrasu a naopak klakson znamená vše.

…jen tachometr nefungoval

První projížďku jsme směřovali k Elephant Rock. Chtěli jsme si místo obhlídnout, jelikož se vedle obří skály připomínající slona nachází skromné zázemí pro surfaře začátečníky. Přístup k místu byl ale několikrát opatřen cedulí „Pozor krokodýli”, což jednoho z nás odradilo od druhé návštěvy. 🙂

Zázemí pro surfaře
Tam žijí ti krokodýli
Nejlepší odpadkový koš – moře 🙁

Druhým naším cílem byl národní park Kumana a v něm klášter Kudumbigala. Park je od Arugam Bay vzdálený 30 km, z toho polovina cesty je prašná safari silnice. Když jsme na tuto cestu najeli, začaly se dít věci. Kolem nás probíhaly veverky, cestu nám křížili pávi a divoké krávy a u silnice posedávaly velké opice. V dáli jsme dokonce viděli koupat se divoké slony.

Po 30 minutách jízdy skrze safari jsme dorazili na opuštěné, zapadlé parkoviště. I v samotném klášteře jsme kromě mlčícího mnicha nikoho nepotkali. Zajímavosti je, že klášter není jen turistickou atrakcí, ale že i v dnešní době se zde mnichové modlí a o komplex se starají.

Jen mlčet a vychutnat si klid místa
Uvnitř se ukrývá jeskynní nápis z 1. století př. Kr.

V areálu kláštera je i vyhlídka, ze které si člověk může užít pohled na národní park Kumana. Ten je zajímavý tím, že je prošpikovaný netradičně zaoblenými skalami vyčnívajícími nad stromy. Opět připomínají hřbety obřích slonů.

Z parku jsme chtěli odjet před setměním, které je na Srí Lance už kolem šesté. Nicméně jsme při cestě zpět potkali další odvážlivce na skútrech, a tak jsme byli rádi, že nejsme mezi všemi těmi safari jeepy jediní blázni.

Motorkáři začátečníci

Když jsme najeli zpět na asfaltovou silnici, zařadili jsme se opět do běžného provozu – mezi tuk-tuky, motorky a krávy.

Neohrožené předjíždění 🙂
Když vám odpadne šichta, páč jste si pořídili kombajn

Výletování nás nějak zmohlo, a tak jsme další den proleželi, Terka s teplotou a svalovou únavou. Všechno holt není růžové…